NOVICA


Kako smo reševali pravne tabuje in postavili trdne temelje za prihodnost

 
V torek, 30.5. so na Tovarni podjemov v sodelovanju z zavodom IUURI izpeljali specializirano delavnico z naslovom Pravni nasveti za startupe. Mladim podjetnikom sta svetovala pravna strokovnjaka Jan Pečar in Miha Bratina iz zavoda IUURI.

Na začetku svoje poti veliko podjetnikov "hodi" po sivem območju zakona. Večina to ne počne namerno, ampak je to posledica tega, da ima malo startupov in njihovih ustanoviteljev dovolj znanja o pravu. Prepogosto se dogaja, da verjamejo nasvetom, ki niso preverjeni in jim lahko povzročijo velike težave.

Nov pristop h konzervativnemu trgu pravnih storitev

IUURI predstavlja svežino na dokaj konzervativnem trgu pravnih storitev. Z drugačnim pristopom in razumevanjem modernega mednarodnega podjetniškega okolja podjetnikom ponuja »one stop shop« za reševanje pravno poslovnih težav. Del ekipe se je specializiral za svetovanje mladim podjetjem, ki se podajajo v podjetniške vode brez posebnih izkušenj na tem področju, kar zahteva svojstven pristop. V času delovanja je ekipa IUURI svetovala številnim uspešnim zagonskim podjetjem doma in v tujini in vedno bolj postaja del startupovskega ekosistema. V bližnji prihodnosti IUURI načrtuje tudi širitev v ZDA s sodelovanjem tamkajšnjih partnerjev, saj je čutiti vse večjo prisotnost slovenskih podjetij v ameriškem okolju. 

Dve najpomembnejši komponenti startupa

Kot dve najpomembnejši komponenti startupa sta po mnenju Pečarja in Bratine – ekipa in ideja oz. produkt. Glavni cilji startupa naj bi bili delujoča ekipa, varovana ideja oz. produkt ter vstop na trg brez pravnih pomanjkljivosti. 

Jasno morajo biti določena razmerja med ustanovitelji in jasno določeni pogoji izhoda

Na začetku so vsi startupi polni zagona in zato ne razmišljajo o pravnih posledicah, ki jih lahko doletijo v prihodnosti. Pomembno je varovanje ekipe kot najbolj vitalnega dela podjetja, katere cilj je motivacija skozi celoten čas poslovanja. Jasno morajo biti določena razmerja med ustanovitelji in jasno določeni pogoji izhoda. 

Način odločanja je potrebno urediti najprej. Potrebno je določiti katere odločitve boste sprejemali soglasno, kdo ekipo vodi in kako se bo vodjo določilo. Določiti je potrebno tudi vrste odločitev glede na njihovo pomembnost in določanje večine s katerimi se posamezne odločitve sprejemajo.

Kar se tiče načina upravljanja je pomembno katere so pristojnosti direktorja, za kaj rabi soglasje skupščine in kako se določi nagrado direktorja in ostalih članov vodenja.

Ostala pomembna razmerja med ustanovitelji so še naknadne dolžnosti družbenikov, prenosljivost deležev/predkupne pravice, razvodenitev deležev, »drag along«/»tag along«, izključevanje družbenikov, ovrednotenje deleža in »deadlock situacije«.

Ideja oz. produkt

Kar se tiče ideje oz. produkta je izjemnega pomena varovanje produkta pred konkurenco. Produkt, ki ni zavarovan je veliko manj vreden. Produkt je potrebno zavarovati s patentom. Prav tako je pomembna izbira imena produkta.

Glavno premoženje ekipe je produkt, šele nato pa ekipa. Pomembno je licenciranje, da lahko na primer sklepaš licenčne pogodbe povsod po svetu s proizvajalci in kasneje tudi prodajalci, pogoj za to pa je, da je produkt zavarovan kot blagovna znamka v celoti. Vse to je pomembno, da lahko ločimo produkte od konkurence. Načeloma ljudje vedo kateri produkti oz. blagovne znamke so original in kateri so ponaredki, ampak ti se še vseeno v veliki meri pojavljajo na trgih. V tem sklopu je bilo govora tudi o možnostih uveljavljanja pravic intelektualne lastnine, kjer je Jan Pečar postregel z nekaterimi praktičnimi primeri iz poslovne prakse. Primer: uspešna Kickstarter kampanja in še preden je podjetje začelo proizvajati produkt, se je podobna oblika produkta pojavila na različnih kitajskih spletnih straneh. 

Pogoj za veljavno prijavo proizvoda je, da je produkt novost. Produkt je potrebno zavarovati čimprej, ko je jasno, da večjih sprememb na produktu več ne bo.
 
Pravice intelektualne lastnine:

•    NDA
•    Business secret
•    Patent
•    Model (design)
•    Avtorske pravice
•    Blagovna znamka
•    Geografska označba
•    Tuja zakonodaja: npr. Utility model

Sledila so vprašanja iz občinstva, ki jih je bilo kar nekaj, kar nam kaže kako pomembno je pravo za startupe in, da mladi podjetniki vidijo pomanjkanje znanja na tem področju. Po uradnem delu je sledilo mreženje med vsemi udeleženci in neformalni pogovori med udeleženci in izvajalci delavnice.

Kdo sta Jan Pečar in Miha Bratina?

Jan Pečar je strokovnjak za intelektualno lastnino. Po končanem študiju je bil zaposlen v kolektivni organizaciji, kasneje pa skoraj štiri leta v skupini Outift7, kjer je deloval na področju prava intelektualne lastnine in prava v zabavni industriji (entertainment law). V okviru zavoda IUURI se pri svetovanju drži načela praktičnosti in želi rešitve prilagoditi potrebam startupa v katerikoli razvojni fazi – od garaže do multinacionalne korporacije. S svojimi izkušnjami nudi celostno pomoč, ki s strateškim pristopom omogoči stratupom vstop na trg z najmanj tveganja.

Miha Bratina je po končanem študiju prava v Ljubljani magistriral v Nemčiji (Münster) in se kot ljubljanski doktorski študent izobraževal tudi v Kanadi (Victoria). Svojo karierno pot je začel kot svetovalec pri gradbenem podjetju, kasneje je svetoval eni najboljših odvetniških pisarn v Sloveniji nato pa je bil zaposlen kot pravni svetovalec v skupini Outfit7. Miha je strokovnjak za gospodarsko pravo, v okviru zavoda IUURI  svetuje tako slovenskim kakor tudi mednarodnim strankam. Z bogatimi izkušnjami in svojevrstnim pristopom k reševanju pravnih izzivov je eden izmed pionirjev, ki slovenski pravni sistem prilagajajo potrebam startupov v vseh fazah njihovega razvoja.
Avtor: Nataša Rus, 2. 06. 2017
 
 
Želiš biti obveščen o novih start-upih, dogodkih in ostalih odličnih stvareh?
Hitro, prijavi se na email listo!