Startuper, mentor, podjetnik in angelski investitor Tadej Muršič iz podjetja Andivi je navdušil udeležence druge startup delavnice o produktnem razvoju.
Kaj smo se naučili?
Mnenje o problemu, ki ga rešuje produkt formiramo šele, ko se srečamo z uporabniki.
Razvijajte produkte, ki jih potrošniki želijo, namesto da jih prepričujete, da si to želijo. (»Make things people want, rather than make people want things.«)
Problema ne moreš rešiti v pisarni, iti moraš iz zgradbe.
»Post it notes« je najboljši design tool
Tadej nas je seznanil s številnimi težavami produktnega razvoja, s katerimi se startupi pogosto srečujejo. Na primer, vodjem produktnega razvoja se pogosto dogaja, da slišijo samo sebe in svoje mnenje o produktu, brez da preverijo domneve pri uporabniku. To se odraža v produktu in ustvarja t.i. »Echo chamber«, kjer se sliši samo sebe. Bolj ekstremno nadaljevanje tega pa je t.i. »Flame War«. Tukaj vodja meni, da točno ve kaj uporabniki potrebujejo in to argumentira do konca, celo do te mere da gre s sodelavci v dolge potratne argumente le za voljo argumenta.
Pri produktnem razvoju je pomembno, da se zavedamo težave, ki jo rešujemo in, da ugotovimo ali je to je dejansko težava naših uporabnikov. Zato je treba čim hitreje po preveritev na trg. Neko splošno pravilo je, da je potrebno izvesti intervjuje z vsaj 100 uporabniki, da bi lahko sklepali kaj le ti želijo.
Splošna pravila pogovorov z uporabniki:
Biti morajo kvalitativni, kar pomeni da so fokusirani na njihove razloge, mnenja in motivacije.
Biti morajo fokusirani na odkritje jedra, ki rešuje uporabnikov problem.
Ciljati morajo na pridobivanje vedenja uporabnikov, ne pa samo predvidevanj o našem produktu.
Nikoli ne predstavljamo našega produkta in govorimo hipotetično, kot na primer: »Bi uporabljali to funkcijo…?«, saj bo večina ljudi odgovorila z da, zaradi osnovne človeške psihologije ugajanja sočloveku.
Nadalje si moramo ustvariti »persono« našega tipičnega uporabnika, ki nam pomaga pri vseh ključnih odločitvah o produktu. Tadej je nazorno razložil, kako to naredimo.
Kasneje, ko smo blizu MVP-ja se je pomembno zavedati, da je boljše, da ne ponudimo tega takoj celotnemu trgu in vsem industrijam, ki se po uporabi mogoče razlikujejo. Raje našo hipotezo najprej preverimo na eni niši oziroma vertikali, kjer popolnoma zadovoljimo osnovni uporabnikov problem. Šele kasneje, ko vidimo kako se produkt obnese, ga razširimo in dodajamo druge vertikale. Pogosto se namreč zgodi, da razvijamo aplikacije s 100 funkcijami, ki so namenjene vsem, ampak hkrati za nikogar specifično. Tako smo spet naredili produkt - za nikogar. Pomembno pa se je zavedati, da če imamo produkt z ogromno funkcijami, to ni nujno najboljše.
»Imejte produkt z manj funkcijami, vendar te morajo biti odlične.«
»Odvzemi tisto očitno in dodaj tisto smiselno.« (Subtract the obvious and add the meaningful.)
»Vztrajnost in »cockroach mode« sta v podjetništvu največ vredna. To pomeni, da potiskaš naprej skozi vse. Da vztrajaš. Da ko ti zmanjka denarja poiščeš in delaš nekaj druga. Da pivotiraš. Da narediš karkoli, da tvoja ideja živi naprej in se uresniči.« Tadej Muršič
Po delavnici se je dogajanje preselilo v Kiblo, kjer so Goran Krajačić iz Vsenet marketinga, Nika Ferš iz Quotelifa in Tomaž Štefančič iz Trgokooperant govorili o spletni trgovini, ki prodaja. Od temeljev spletne trgovine, do oblikovanja in vzdrževanja, kako se (po)veča prodaja, pa vse do tega kako se optimira spletna stran za prikaze v spletnih brskalnikih. Ob koncu so še poudarili, da več kot 60% Slovencev še ni opravilo spletnega nakupa, kar pomeni, da ima ta posel v Sloveniji še veliko priložnosti.