NOVICA


Tudi z "gverilskim" začetkom je mogoče daleč priti

Čeprav smo na preteklem Start:up Musliju govorili o sodobnih načinih premikanja iz točke A v točko B in potovanjih, se nismo vozili z električnimi skiroji in kamperčki. Smo pa se poglobili v dve poslovni zgodbi, ki napovedujeta prihodnost mobilnosti in kažeta na nove priložnosti na tem področju. Aljaž Andrejaš je predstavil svojo zgodbo z električnimi skiroji, ki so ga popolnoma prevzeli lani poleti v San Franciscu, Nina pa je govorila o tem, kako je svojo ljubezen do svobode in potovanj izrazila v lastni blagovni znamki nizko cenovnih avtodomov. Vse skupaj je dodobra prepletel naš Urban, ki je s spretnim postavljanjem vprašanj dobil konkretne odgovore na svoja vprašanja in mnoge nasvete, uporabne za udeležence dogodka. 


Poslovni ideji sta Nina in Aljaž čez lužo prinesla kar v kovčku

»Tri leta nazaj smo trgu predstavili nizko cenovne avtodome za najem. Naredili smo nekaj, kar pri nas ni bilo običajno in ustaljeno. Ponujamo dva tipa vozil, to zimo bomo dodali še tretjega. Vsi smo navajeni teh velikih Adrijinih avtodomov s kopalnico, kuhinjo, tendo,… trgu pa je primanjkovalo čisto enostavnih rešitev. Se pravi kamperčkov, ki imajo osnovne stvari, dnevni najemi pa se začnejo že pri 55 evri na dan,« je uvodoma povedala Nina Majcen. Njen Nest Campers, ki nagovarja predvsem mlade z omejenim budgetom, je na trg uspešno vstopil z dvema voziloma, letos jih štejejo že 13, naslednje leto bo ta številka še večja.

Tako, kot je Nina v kovčku prinesla domov iz potovanja po Novi Zelandiji idejo o nizko cenovnih avtodomih, je Aljaž Andrejaš iz podjetja MikMik iz San Francisca domov prinesel idejo o električnih skirojih. V njih se je zaljubil lani, ko je bil tam največji »bum« in videl priložnost to rešitev pripeljati v Evropo, kjer je mikro mobilnost v mestnih središčih še večji izziv, saj so ta običajno zaprta. Prvi cilj jim je razviti sistem pri nas, potem pa ga razširiti v druge evropske države. V osmih mesecih so razvili platformo, hardware, celotni sistem pobiranja skirojev, nastavili marketinške aktivnosti in zgodbo postavili na noge v Ljubljani ter Kopru, naslednje leto se širijo v Zagreb in ostala evropska mesta.

Zakaj so ravno skiroji uspeli osvojiti mestna središča, kljub poplavi različnih oblik prevoznih sredstev?

Ker njihova vožnja pravzaprav predstavlja zabavo, upravljanje pa enostavno kolikor se le da. Električni avto najprej porabi veliko energije, da premakne samega sebe, saj tehta približno tono in pol, električno kolo enako – najprej mora premakniti težo svojih 25 kilogramov. Električni skiro pa tehta le 10 kilogramov in je zato najbolj učinkovito prevozno sredstvo. »Tudi, če dežuje, ni problema z mokrim sedežem. Lahko se vozi moški v obleki, ženska v krilu,« je povedal Aljaž.

Vse se začne in konča pri stranki

»Bistvo je v malih detajlih. Od tega ne odstopam. Vedno poskusite narediti nekaj, česar vaši gostje ali stranke ne pričakujejo,« je svetovala Nina. Pri njih so te majhne pozornosti, kot npr. brošure in partnerski kampi, kjer gostje dobijo dodatne popuste. Njeno merilo uspeha ni obiskanost spletne strani, ampak zadovoljni review-ji. To je njen glavni pogon za naprej in uspešno poslovno leto ocenjuje skozi Google in Trip Advisor review-je. Največ ji pomeni zadovoljna stranka, ker se pri njej vse začne in konča.

V celotnem poslovnem ciklu so našli luknjo

Uspešnosti Nest Camperja botruje več razlogov: prvi je zagotovo lastna predelava vozil, drugi je upravljanje platforme, tretji pa digitalni marketing, čeprav so prvo sezono »preživeli« kar brez spletne strani. Začeli so brez znanja in »čisto gverilsko«. To, da sami predelujejo vozila jim je bil velik plus, saj so jih z malo denarja lahko dobro opremili po svojih merah. Kar pa se je izkazalo tudi kot slabost, kajti avtodome, ki so bili narejeno posebej na najem, ne morejo prodati.

»V zadnjem mesecu smo spoznali, da smo malo mimo vsekali. Če narediš avtodom, ki je super za oddajanje in ga po dveh, treh letih oddajanja ne moreš prodati, mogoče celoten poslovni cikel ni bil najbolje zasnovan,« je priznala Nina in dodala, da se tega že aktivno lotevajo in načrtujejo spremembe, da bodo vozila po določenem obdobju uspešno prodana.

Kot prednost lastne predelave je še izpostavila dobro poznavanje vozil, zaradi česar lahko strankam ob kakršnih koli izzivih z vozilom tudi sredi noči takoj pomagajo.



In zakaj je uspešna tudi zgodba MikMik? Andraž pravi, da morajo biti skiroji vedno brezhibni, cena za najem pa primerna. Njihova strategija je eliminirati štartnino in povečati ceno na minuto. Glede na porabo baterij so ugotovili, da ni pošteno za vse, ki vozijo na kratke razdalje, da bi morali vmes menjati skiro in ponovno plačati štartnino.

Kako iz osebnega partnerstva v poslovno partnerstvo…

»Ne bom lagala, da ni bilo prvi mesec ali dva težko, sva pa zdaj zaradi tega končno ločila zadolžitve. Končno se ve, kdo kaj dela, kdo je za kaj odgovoren. Jaz bi rekla, če se boste kdaj s partnerjem odločali za skupen projekt, tega ne naredite, ker ne boste dolgo partnerji,« je iz svoje izkušnje svetovala Nina, ki je poslovno pot začela s svojim takratnim partnerjem, s katerim sta uspela obdržati podjetje in danes dobro funkcionirata, izgubila pa sta zvezo. Torej slej ko prej nekaj razpade: ali zveza ali podjetje. »Če vam uspe oboje obdržati, vsaka čast,« je še dodala.

Nasvet iz prve roke: Kako glede na pretekle izkušnje določiti lastniški plan?

Za Aljažem je že več podjetniških zgodb in iz vsake se je nekaj naučil. Tudi o lastniški strukturi. »Fajn je, da delaš z ekipo, ki jo poznaš že od prej, ampak to vedno ni mogoče, ker potem boš imel zelo majhen svet okrog sebe. Jaz sem zagovornik vestinga, ki pomeni to, da če nekdo gre iz podjetja prej kot v enem letu, ne dobi nič. Potem po enem letu dobi četrtino delnic, naslednja leta pa vsak mesec 1/36-ino,« je pojasnil. To pomeni, da mora vsak aktivno delovati v podjetju vsaj 4 leta, če želi uveljavljati pravico do vseh svojih delnic.

In kaj je odgovoril na Urbanovo vprašanje: »Ali verjameš v 50-50 v firmi?« Najprej je še iskal razloge zakaj JA, potem pa po nekaj sekundah tišine odločno rekel: »Ne. Mora biti nekdo, ki ima več kot 50 %, da se lahko sprejemajo odločitve. Drugače je vse larifari.«
 
Poslušaj posnetek celotnega pogovora.

 
 
Avtor: Karmen Trs, 3.12.2019
 
 
Želiš biti obveščen o novih start-upih, dogodkih in ostalih odličnih stvareh?
Hitro, prijavi se na email listo!