Kaj dati na začetek videa, da gledalec ne bo takoj stisnil gumba Skip Ad?
S pestrim dogajanjem na Tovarni podjemov smo nadaljevali tudi v drugem tednu septembra, ko smo se sprehodili od zaščite intelektualne lastnine, do snemanja dobrega promo videa in oglaševanja na Instagramu, zaključili pa s pripravo zmagovalne vsebine za spletno stran. Za vsakogar nekaj torej. Si bil z nami? Če katera od delavnic nikakor ni uspela najti mesta v tvojem bizi urniku, najdeš v spodnji reportaži nekaj vsebinskih sladkorčkov, ki bodo potešili tvojo lakoto po novem znanju.
Za večino inovativnih rešitev velja »šopek« pravic intelektualne lastnine
Pretekli ponedeljek smo se na delavnici z Alešem Zorcem, našim mojstrom prava, kalili na področju intelektualne lastnine in preverjali, kaj vse lahko in kaj je sploh smiselno zaščititi, podrobneje pa smo pogledali tudi postopek oddaje vloge za pridobitev vavčerja iz strani Slovenskega podjetniškega sklada.
Najprej smo ugotovili, da za en produkt lahko pravzaprav uveljavljamo več pravic. Pri večini inovativnih rešitev gre torej za “šopek” pravic intelektualne lastnine, zato je recept za najučinkovitejšo zaščito, razmislek o vseh možnih oblikah zaščite posameznih elementov inovacije.
Patent še zdaleč
ni edina pravica intelektualne lastnine. Pri inovativnih rešitvah, ki temeljijo na znanih in dostopnih tehnologijah, je pogosto registrirana znamka tista, ki daje podjetju konkurenčno prednost.
Da bi bolje razumeli, kaj pomeni ta "šopek", smo si pogledali primer zaščite iPhona:
- znamka: iPhone, iTunes, App Store
- avtorska pravica: programska oprema, melodije zvonjenja, slike,...
- patenti: operacijski sistem, metode obdelave podatkov
- model: oblika telefona, oblika in položaj gumba
- poslovne skrivnosti: nekatera interna tehnična in poslovna znanja, ki niso objavljena.
Kako presoditi, ali je naša inovativna rešitev "vredna" zaščite?
Pravi čas za zaščito je vselej takrat, ko bi nas posnemovalci, ki si lahko privoščijo prodajo po nižjih cenah, ker so na naš račun prihranili pri razvoju, izrinili s trga. »Če znamke ne registriramo, tvegamo, da bodo vsa sredstva, ki jih vlagamo v prepoznavnost in promocijo, šla v nič,« je povedal Aleš in nadaljeval: »Le registrirana znamka je namreč tista, ki nam omogoča, da drugim učinkovito preprečujemo uporabo svoje znamke.«
Spletna orodja za preverjanje patentov, registriranih znamk in modelov
V primerjavi s prijavo patenta je registracija znamke navidezno preprosta. Vendar se (kot običajno) hudič skriva v podrobnostih. Napake v postopku lahko vodijo k zavrnitvi ali kasnejši razveljavitvi znamke, zato se je vselej smiselno posvetovati z zastopnikom za znamke in modele.
Obstajajo številna BREZPLAČNA spletna orodja, ki nam omogočajo, da preverimo podeljene patente ter registrirane znamke in modele z vsega sveta. Za patente sta to, npr.
Google Patents in
Espacenet, za modele oziroma znamke pa
DesignView in
TMView. Slednji nam tako omogoča, da preverimo, ali je naša znamka še na voljo ali pa bi njena uporaba lahko pomenila celo kršitev registrirane znamke nekoga drugega.
In kako do Vavčerja za zaščito intelektualne lastnine?
Pri vložitvi vloge za vavčer je pomembno, da se projekt nanaša na vložitev prijave, vzdrževanje ali v primeru patentov tudi na prevod patentne prijave. Prav tako je potrebno upoštevati minimalni znesek financiranja, ki je po novem 500 EUR, in dejstvo, da so poleg pristojbin upravičeni stroški zunanjih strokovnjakov, ki imajo ustrezna pooblastila za zastopanje pred uradi, tj. patentni zastopniki oziroma zastopniki za znamke in modele.
Ljudje radi gledamo videe, ker smo leni
A veš, kakšne videe si zapomni večina ljudi? Kakšna ideja? Ti kar povemo: največ ljudi si zapomni zabavne, smešne videe, le kakih 12 % ljudi pa si najbolj zapomni izobraževalne videe. Samo 10 % ljudi si zapomni vsebino, ki jo prebere, 80 % ljudi pa si zapomni vsebino, ki jo vidi. Statistika torej še kako govori v prid videu naproti golemu tekstu. Potrebuješ še razlog več, da začneš snemati svoje videe?
Boštjan Klun, televizijski voditelj, radijski moderator, voditelj dogodkov in ljubitelj vseh oblik komunikacije, nas je na delavnici V nekaj korakih od ideje do dobrega promo videa dodobra prepričal, da je video obvezni produkt podjetja, ko gre za komunikacijo s kupci. Postavil nam je zanimivo vprašanje, kje ljudje iščemo rešitve na svoje izzive. »Vsi gremo na YouTube,« je povedal in večina udeležencev se je z njim popolnoma strinjala. Lahko tam najdemo tudi tvoje videe?
Pred začetkom snemanja si postavi JASEN CILJ
Prvo vprašanje, na katero si moraš odgovoriti pred začetkom snemanja in pisanja scenarija za video, je, kakšen je tvoj CILJ. Potem pa razmisli, kako lahko do tega cilja prideš na DRUGAČEN, inovativen način. Ne posnemaj drugih. Lahko so ti navdih, poskusi pa dodati svoj unikatni pristop.
Sledijo vprašanja KAJ, KOMU, KAKO, ZAKAJ? Bolje si boš odgovoril na ta vprašanja, boljši video boš posnel. Ker boš točno vedel, katere osebe potrebuješ za snemanje, katere rekvizite, lokacijo,...
Gledalec videa mora v prvih nekaj sekundah dobiti odgovor na vprašanje:
What's In It For Me? To je ključnega pomena. Če tega ne dobi, izgubi tvojo pozornost.
Še en nasvet. Ko gledaš videe drugih podjetij, kaj te v njih najbolj pritegne? So to določene besede? Kaj je bilo v zgodbi tako drugačnega, da si si jo zapomnil? So ti bili všeč igralci, lokacija? Uporabi iste mehanizme tudi v svojem videu.
Kaj dati na začetek videa, da gledalec ne bo takoj stisnil Skip Ad?
Na začetku zelo dobro delujejo
konflikti - prikažeš sliko, ki je gledalec ne pričakuje. Če delaš oglas za nepremičnino, bi presenetljivo deloval prizor pred porušeno ali razpadajočo hišo. Pokaži nekaj, česar gledalec sploh ne pričakuje in potem razvij zgodbo okrog tega.
Elementi
presenečenja so še ena obvezna komponenta videa. Ti še posebej pritegnejo pozornost. Če v videu prikazuješ zgodbo, naredi v njej nenaden, presenetljiv obrat.
Vemo, to vse je veliko težje reči, kot pa izvesti v praksi. Ko razmišljamo o videu smo pogosto v nekem balončku – razmišljamo le znotraj finančnih in časovnih okvirjev. Spet drugič vidimo kreativo, ki nam je zelo všeč, pozabimo pa, da nimamo na voljo 6 mesecev snemanja in ogromnih sredstev. Dober video je vedno rezultat dobro premišljenega scenarija, nikoli sreče ali pa ogromnih sredstev. Ko razmišljaš o scenariju, naj ti finance ne bodo ovira. Razmišljaj o vseh opcijah. Potem pa preveri, kaj od tega je izvedljivo in kako.
Improvizacija je le nadgradnja scenarija
Obvezen korak pred začetkom snemanja je STORYBOARD, kjer so prikazane slike kadrov s priloženimi opisi. SCENARIJ je nujen za kvaliteten video! Improvizacija je super, vendar naj pomeni le nadgradnjo scenarija. Če nimaš scenarija, obstaja velika verjetnost, da te bo ob montaži bolela glava (ker boš imel na tone posnetega materiala), na koncu pa boš opazil, da nimaš dobrega (ali pravega) posnetega materiala.
Je telefon dovolj dober za prvi video?
Boštjan svetuje, da snemaš svoje prve videe kar s telefonom. Ko boš začutil, da je čas za višji nivo, pa prepusti snemalni del profesionalni ekipi. Telefon je za začetek super, kajti v koliko ne obvladaš tehničnih nastavitev dobre kamere, je lažje, če snemaš s telefonom. Telefon ti namreč sam uravnava določene parametre – svetlost, glasnost zvoka,… Poleg tega je čisto ok, če bodo prvi videi malo »kavbojski«, to ti bodo gledalci odpustili. Najbolj pomembna je idejna zasnova videa, drugačen pristop in odlična vsebina.
Na Instagramu sta osebni in poslovni račun bolj ločena
Instagram je z več kot milijardo uporabniki prava zlata jama za podjetja. Raziskave so pokazale, da so njegovi uporabniki kar do 120-krat bolj pripravljeni na interakcije z blagovnimi znamkami, kot na katerem koli drugem socialnem omrežju ali kanalu, vključno z e-pošto. Na delavnici z marketing strokovnjakinjo Tanjo Ciglarič smo preteklo sredo pridobivali znanja s področja oglaševanja na Instagramu.
Instagram se nekoliko razlikuje od Facebooka, in sicer imaš lahko na njem samo osebni račun, samo poslovni ali pa oboje (v tem primeru se moraš v vsak račun prijaviti ločeno - pri Facebooku se vedno prijavimo z istim emailom).
Če želiš imeti samo poslovni račun, najprej kreiraj osebnega in ga potem spremeni v poslovnega.
Ne odločaj se namesto svojih sledilcev
Družbena omrežja so super za preverjanje idej - ne odločaj se namesto svojih sledilcev. Vprašaj jih, kaj si želijo, kaj jim je bolj všeč, kdaj so pripravljeni na spremembo.
Tanja je iz svojih izkušenj povzela: "Že pred nekaj leti sem želela ponuditi e-tečaj za svoje delavnice, ampak ljudje niso pokazali interesa zanje. Letos, preden sem jih lansirala na trg, sem ponovno preverila interes v moji Facebook skupini in odziv je bil zelo dober."
Vprašaj sledilce, katera grafika jim je najbolj všeč, kateri nagovor jih bolj prepriča. Danes je to lahko preveriti. Izkoristi to priložnost!
Instagram Storyji so vroča roba
Vedno bolj vroča roba postajajo Instagram Storyji, ki so super tudi za oglaševanje. V njih obvezno dodaj hashtage in lokacijo. Storyji naj zgledajo čim bolj organsko. Torej kot navadna objava. Uporabi emojije, poševne napise, zabavne obrazne filtre. Eksperimentiraj s sliko, videom,…
Uporabna orodja za izdelavo vsebin za objave
Tanja nam je na delavnici razkrila še nekaj uporabnih orodij, ki so nam lahko v pomoč pri kreiranju vsebin za družbena omrežja. Nekatera izmed njih so:
Canva - orodje za oblikovanje vsebin,
AirMore - orodje za prenos videev iz računalnika v telefon,
LiveCollage - orodje za kreiranje kolažev,
Spark Post - orodje za animirane Storyje,
Repost - orodje za deljenje objav na svojem profilu (na Instagramu drugače ni mogoče deliti objav, kot na Facebooku).
Zdaj si na vrsti ti, da prebrano spraviš v prakso. Držimo pesti zate in se vidimo na novih dogodkih!
Avtor: Karmen Trs, 17. 09. 2019