Ko delo prevzamejo algoritmi
Majhna in srednje velika podjetja digitalno transformacijo pogosto razumejo po svoje. Predstavljajo si, da je dovolj že umestitev obstoječega produkta v elektronsko poslovanje ali da zgolj digitalizirajo uporabniško izkušno. Dejansko pa je digitalna transformacija veliko več kot to. Bistvo je, da poslovanje stalno preizprašujemo, ga prenavljamo in razmišljamo o vseh možnih rešitvah.
Zato v pričujoči zgodbi predstavljamo podjetje ustanovljeno leta 1994, ki deluje na področju kreativne industrije, z 20 zaposlenimi pa ustvarja 1,3 milijona € letnih prihodkov.
Poslovni model iz leta 1994
Zgodba podjetja se je začela, ko sta se ustanovitelja samozaposlila na področju medijskih komunikacij. Sprva so poslovali z zelo omejenimi sredstvi in ponudbo produktov, kmalu pa so odkrili zanimivo potrebo na tržišču in v ta namen razvili inovacijo. Spoznali so, da podjetja zanima spremljanje objav povezanih z njimi in medijskih analiz. Strankam so tako ponudili storitev na enem mestu zbranih objav povezanih z njimi, ki so jim jih posredovali v obliki poročila.
Na začetku je proces potekal ročno, saj je zajemal izrezovanje člankov iz časopisov in revij, ter 'ročno' snemanje radijskih in televizijskih oddaj na kasete. Edini stroj, ki so ga takrat lahko uporabljali ter si delo vsaj malo olajšali, je bil fotokopirni stroj iz bližnje poslovalnice. Poročila oziroma 'Press clippinge' so klientom pošiljali po navadni pošti.
Ko delo prevzamejo algoritmi
'Ročno' delo in zamudno iskanje medijskih objav je prevzela posebna programska oprema, razvita v sodelovanju z zunanjimi partnerji, ki so se osredotočali zgolj na njen razvoj. Programska rešitev 'išče' članke, radijske objave, video posnetke, objave na socialnih omrežjih in vse ostalo povezano z imenom naročnika oz. stranke. Vse zbrane podatke sistem dosledno arhivira in na koncu ustvari poročilo.
Zaposleni se zdaj osredotočajo predvsem na urejanje vsebine, ki jo zbere programska oprema. Za naročnika relevantna in uporabna vsebina je nato posredovana v obliki .pdf dokumentov. Stranke imajo kadarkoli in kjerkoli vpogled v vse medijske objave tudi s pomočjo spletne storitve in mobilne aplikacije. Za trajnostno poslovanje se poslužujejo poslovnega modela na podlagi naročnin, trenutno pa zbirajo objave za 4.000 naročnikov iz 36 držav.
Od zgoraj navzdol in od spodaj navzgor
Ideja in želja po digitalni transformaciji je prišla od vodstva podjetja, v sam proces pa so bili vključeni zaposleni na vseh ravneh. S tem pristopom je vodstvo dobilo takojšen odziv in vpogled v pozitivne in negativne učinke sprememb.
Proces digitalnih sprememb so začeli z iskanjem in identifikacijo problemov, s katerimi so se srečevali zaposleni. Težave so nato delili z razvijalci, sledilo pa je testno obdobje uporabe nove programske opreme. Ob tem se je podjetje sproti odločalo za potrebne spremembe in popravke. Po implementaciji zaključnih detajlov so širom podjetja pričeli z uporabo nove programske opreme, ki je postala del digitalne strategije podjetja. Kljub zaključeni rešitve pa vodstvo in zaposleni nenehno iščejo možnosti za stalno digitalno nadgradnjo poslovnega modela.
Izzivi v procesu transformacije
Vsaka vrsta digitalne transformacije predstavlja velike spremembe v poslovanju in podjetja se morajo zavedati, da se bodo znašla pred marsikatero neznanko.
Ključni izzivi podjetja so bili:
- Tehnološke omejitve na začetku procesa (prepoznavanje teksta in fotografij),
- začetni finančni vložek, saj so bili stroški razvoja izredno visoki,
- pripraviti zaposlene na uvajanje sprememb.
Podjetje je te izzive uspešno prebrodilo, saj delovni proces, zahvaljujoč digitalni transformaciji, vsebuje veliko manj ročnega dela, kar omogoča znatno večjo kakovost storitev. To prinaša tudi dodano vrednost za naročnike in stranke, kar jim daje večjo prednost pred konkurenco.
Kaj so se naučili?
Skozi proces je podjetje spoznalo velike lekcije, ki so lahko v pomoč ostalim majhnim in srednjim podjetjem iz različnih sektorjev:
- Majhna in srednja podjetja se morajo digitalne transformacije lotiti korak za korakom. Svetujejo, da se je megalomanskim revolucijam oz. prenovam bolje izogniti in spremembe uvajati postopoma.
- Če podjetje dela z zunanjimi izvajalci, mora postaviti jasne cilje in pričakovanja. Še več, podjetje mora ves čas aktivno sodelovati v razvoju produkta, saj nihče ne pozna poslovanja bolje, kot oni sami.
Digitalna transformacija je stalen proces. Podjetja morajo biti pozorna na tehnološke trende, ki so prisotni na trgu ter neprestano razmišljati kako jih vključiti v svoje poslovanje. Potrebna je vizija in drznost, predvsem pa sprejemanje sprememb in njihova pravilna raba. Veliko majhnih in srednjih podjetij se spremembam še vedno izogiba v velikem loku, bodo pa morala prej kot slej razumeti, da so spremembe edina možnost za izboljšanje poslovanja.
Če ste majhno ali srednje veliko podjetje iz podonavske regije in bi želeli o digitalni transformaciji izvedeti več, lahko informacije najdete na povezavi:
http://www.interreg-danube.eu